Monilukutaito
Sanna Jyrkäs, apulaisjohtaja, historian ja uskonnon lehtori
Uudessa
opetussuunnitelmassa mielestäni tärkein muutos on, että perusopetuksen
tehtäviin ja tavoitteisiin on kirjattu laaja-alainen osaaminen opetuksen ja
kasvatuksen lisäksi. Laaja-alaisen osaamisen seitsemän
osa-aluetta tähtäävät kaikki ihmisenä ja kansalaisena kasvamiseen. Tämä
tarkoittaa sitä, että koulussa opiskellaan entistä enemmän taitoja oikeaa
elämää ja työelämää varten eikä vain päntätä ulkoa oppikirjoja tai täytetä
työkirjan sivuja orjallisesti. Mitä hyötyä onkaan opiskella asioita ulkoa
ymmärtämättä niitä, vain unohtaakseen ne heti? Tämän sisäistäminen vaatii
asennemuutosta erityisesti opettajilta, mutta myös oppilailta.
Monilukutaito on yksi opsin
mainitsemasta seitsemästä taidosta. Monilukutaito tarkoittaa, että osaat
kirjoittaa erilaisia tekstejä, kuten kirjeen, kummitustarinan, työhakemuksen
tai mielipidekirjoituksen. Kirjoittamisen lisäksi sinun on osattava tunnistaa
erilaisia tekstejä. Esimerkiksi Harry Potter on fantasiakirjallisuutta, kun
taas oppikirja on tietotekstiä. Joskus tekstien alkuperää ja tarkoitusta on
syytä myös epäillä, kuten esimerkiksi Facebookissa kierteleviä juttuja maahanmuuttajista.
Viestintää on monenlaista ja sillä kaikella yritetään vaikuttaa sinuun. Jos
hallitset monilukutaidon, ymmärrät paremmin, mihin teksteillä, kuvilla,
uutisilla ja elokuvilla pyritään. Voit myös päättää, miten ne vaikuttavat
sinuun ja muokkaavat sinua sekä käsitystäsi maailmasta. Oppiaineiden tuomia
monilukutaitoja tarvitaan myös muissa oppiaineissa, esimerkiksi matematiikassa
opetettua taulukon lukutaitoa tarvitaan yhteiskuntaopissa ja maantiedossa tai
historian lähdekritiikkiä ja äidinkielessä opetettua kielioppia uskonnon
esitelmää tehdessä.
Jokainen
meistä käyttää päivittäin älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta. Nämä
laitteet vaativat tieto- ja viestintäteknistä osaamista. Ilman näitä nykyajan
laitteita ei myöskään pärjää, esimerkiksi Yli-Iistä on viety pois pankkipalvelut
jo pari vuotta sitten ja pankkiasiat on pakko hoitaa netissä. Vanhukset, jotka
eivät osaa tietoteknisten laitteiden käyttöä, joutuvat ajamaan Iihin,
Kiiminkiin tai Ouluun pankkiasioille. Hankalaa, eikö totta? Tieto- ja
viestintätekniikka helpottaa elämää, mutta sen oikeanlainen käyttäminen vaatii
taitoa. Esimerkiksi Googlesta löytyy tietoa kaikesta, varsinkin jos osaat
englantia. Mutta osaatko hakea tietoa? Kysymyksen kirjoittaminen Googleen on
huonoin tiedonhauntapa, sillä sinun pitäisi etsiä tietoa oikeilla hakusanoilla.
Sen jälkeen sinun pitää lukea hakutuloksia ja erotella niistä sivut, jotka ovat
hyödyllisiä sinulle. Osaatko ja viitsitkö tehdä tämän? Muistatko, että et saa
kopioida suoraan tekstiä netistä, sillä syyllistyt tekijänoikeusrikokseen?
Jokainen tiedonmuru pitää muotoilla uusiksi omin sanoin ja lisäksi on
merkittävä lähdeviitteet.
Muistitko tehdä niin viimeisessä ryhmätyössä tai
projektissa? Erilaiset keskustelupalstat, harrastelijasivut tai sosiaalisen median
palvelut ovat erinomaisia verkostoitumiseen eli hyödyllisten suhteiden
solmimiseen. 7-luokkalaiset harjoittelevat tällä hetkellä edellä mainittuja tvt-taitoja
monialaisessa Amerikka-projektissa, jossa on tällä hetkellä mukana historia,
uskonto, maantieto, musiikki, matematiikka, kotitalous ja terveystieto.
Kaikkiin näihin aineisiin Amerikka liittyy jollakin tavalla ja
seiskaluokkalaiset opiskelevat asiaa eri aineiden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat
samalla vastuunottamista omasta opiskelusta ja oma-aloitteisuutta, mikä ei ole
ollut helppoa kaikille. Seiskaluokkalaisilta voi kysellä, miltä tällainen
opiskelu tuntuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti