tiistai 26. tammikuuta 2016

Tiistai. Päivän taito.



Monilukutaito

 Sanna Jyrkäs, apulaisjohtaja, historian ja uskonnon lehtori

Uudessa opetussuunnitelmassa mielestäni tärkein muutos on, että perusopetuksen tehtäviin ja tavoitteisiin on kirjattu laaja-alainen osaaminen opetuksen ja kasvatuksen lisäksi. Laaja-alaisen osaamisen seitsemän osa-aluetta tähtäävät kaikki ihmisenä ja kansalaisena kasvamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että koulussa opiskellaan entistä enemmän taitoja oikeaa elämää ja työelämää varten eikä vain päntätä ulkoa oppikirjoja tai täytetä työkirjan sivuja orjallisesti. Mitä hyötyä onkaan opiskella asioita ulkoa ymmärtämättä niitä, vain unohtaakseen ne heti? Tämän sisäistäminen vaatii asennemuutosta erityisesti opettajilta, mutta myös oppilailta.

Monilukutaito on yksi opsin mainitsemasta seitsemästä taidosta. Monilukutaito tarkoittaa, että osaat kirjoittaa erilaisia tekstejä, kuten kirjeen, kummitustarinan, työhakemuksen tai mielipidekirjoituksen. Kirjoittamisen lisäksi sinun on osattava tunnistaa erilaisia tekstejä. Esimerkiksi Harry Potter on fantasiakirjallisuutta, kun taas oppikirja on tietotekstiä. Joskus tekstien alkuperää ja tarkoitusta on syytä myös epäillä, kuten esimerkiksi Facebookissa kierteleviä juttuja maahanmuuttajista. Viestintää on monenlaista ja sillä kaikella yritetään vaikuttaa sinuun. Jos hallitset monilukutaidon, ymmärrät paremmin, mihin teksteillä, kuvilla, uutisilla ja elokuvilla pyritään. Voit myös päättää, miten ne vaikuttavat sinuun ja muokkaavat sinua sekä käsitystäsi maailmasta. Oppiaineiden tuomia monilukutaitoja tarvitaan myös muissa oppiaineissa, esimerkiksi matematiikassa opetettua taulukon lukutaitoa tarvitaan yhteiskuntaopissa ja maantiedossa tai historian lähdekritiikkiä ja äidinkielessä opetettua kielioppia uskonnon esitelmää tehdessä.

Jokainen meistä käyttää päivittäin älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta. Nämä laitteet vaativat tieto- ja viestintäteknistä osaamista. Ilman näitä nykyajan laitteita ei myöskään pärjää, esimerkiksi Yli-Iistä on viety pois pankkipalvelut jo pari vuotta sitten ja pankkiasiat on pakko hoitaa netissä. Vanhukset, jotka eivät osaa tietoteknisten laitteiden käyttöä, joutuvat ajamaan Iihin, Kiiminkiin tai Ouluun pankkiasioille. Hankalaa, eikö totta? Tieto- ja viestintätekniikka helpottaa elämää, mutta sen oikeanlainen käyttäminen vaatii taitoa. Esimerkiksi Googlesta löytyy tietoa kaikesta, varsinkin jos osaat englantia. Mutta osaatko hakea tietoa? Kysymyksen kirjoittaminen Googleen on huonoin tiedonhauntapa, sillä sinun pitäisi etsiä tietoa oikeilla hakusanoilla. Sen jälkeen sinun pitää lukea hakutuloksia ja erotella niistä sivut, jotka ovat hyödyllisiä sinulle. Osaatko ja viitsitkö tehdä tämän? Muistatko, että et saa kopioida suoraan tekstiä netistä, sillä syyllistyt tekijänoikeusrikokseen? Jokainen tiedonmuru pitää muotoilla uusiksi omin sanoin ja lisäksi on merkittävä lähdeviitteet. 

Muistitko tehdä niin viimeisessä ryhmätyössä tai projektissa? Erilaiset keskustelupalstat, harrastelijasivut tai sosiaalisen median palvelut ovat erinomaisia verkostoitumiseen eli hyödyllisten suhteiden solmimiseen. 7-luokkalaiset harjoittelevat tällä hetkellä edellä mainittuja tvt-taitoja monialaisessa Amerikka-projektissa, jossa on tällä hetkellä mukana historia, uskonto, maantieto, musiikki, matematiikka, kotitalous ja terveystieto. Kaikkiin näihin aineisiin Amerikka liittyy jollakin tavalla ja seiskaluokkalaiset opiskelevat asiaa eri aineiden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat samalla vastuunottamista omasta opiskelusta ja oma-aloitteisuutta, mikä ei ole ollut helppoa kaikille. Seiskaluokkalaisilta voi kysellä, miltä tällainen opiskelu tuntuu.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti